Succes gegarandeerd! Echt!
- Vera Prillevitz
- Jun 15, 2019
- 2 min read
Soms loopt een samenwerking mis…
Loopt een project totaal niet als verwacht…
Knalt de bom in het team….
Trekt een nieuwe opdrachtgever op het laatst de opdracht in…
Weigert die ene grote klant te betalen…
En biedt dat coachings/consultancy traject toch niet de oplossing waar je zo hoopvol naar op zoek was…
Etc.
Het zijn vervelende zaken maar ook zaken die iedere ondernemer of professional een keer zal overkomen. Teleurgesteld en soms gekwetst denken we vaak precies te weten wat de andere partij fout heeft gedaan. Totaal los gaan op de ander is een heerlijk middel om de eerste emoties even de vrije loop te laten maar ik constateer dat het ook verraderlijk verleidelijk is om in het vingertje wijzen te blijven hangen. En daar los je jammer genoeg niks mee op. Je was er zelf bij en kennelijk heb je om wat voor reden dan ook niet helemaal zitten opletten of is er iets gebeurd waardoor je niet hebt ingegrepen.

Beter is het om eerlijk te evalueren. Wees daarbij naast eerlijk ook vooral mild voor jezelf. Het kritische stemmetje in ons hoofd is namelijk weinig functioneel en je loopt het risico totaal te verlammen. Wat en wanneer ging er mis? Waarom heb ik niet ingegrepen? Wat & hoe kan én ga ik dit volgende keer anders doen?
Blijven hangen in emoties, wijzen naar anderen, het gaat je niet gelukkig maken én zeker niet verder brengen. In ieder relatie, dus ook in een zakelijke relatie hebben er minimaal 2 de verantwoordelijkheid om het tot een succes te maken. Het meest waardevolle voor beide partijen zou dus zijn om samen te evalueren. Dat lukt vaak niet meteen maar met de tijd komt de reflectie & de mildheid. Later nog even teruggaan loont en kan je vandaag nog steeds waardevolle inzichten opleveren. I.p.v. het hangen in aannames is het wijzer om over de emoties heen te stappen. Het maakt jou een ware professional & toont leiderschap.
20 jaar ervaring heeft mij in ieder geval geleerd het resultaat heel helder en concreet vooraf op tafel te leggen door mijn klanten altijd te vragen: wanneer is deze sessie of dit traject voor jou een succes?
De weg om daar samen te komen wordt dan heel snel duidelijk en wanneer het een succes is of juist nog niet dus ook.
Zo simpel kan het zijn.
Comments