Dol op Sales
- Vera Prillevitz
- May 10, 2019
- 2 min read
Ik ben dol op sales. Altijd al geweest. Waarom? Ik ben open, oprecht en eerlijk geïnteresseerd in wat mensen doen, drijft en bezighoudt. Ook heb ik enorme bewondering voor de dingen die zij doen en de impact die ieder in zijn of haar omgeving maakt met hun zijn en werkzaamheden. En daarvoor hoef je geen imposant internationaal bedrijf of een goed doel voor te zijn. Juist dat nieuwe koffietentje in de buurt of die nieuwe buurvrouw om de hoek kan dé verbinding creëren die een buurt zo nodig heeft.

Maar goed terug naar mijn passie voor sales… Ok, als diplomaten dochter en met een achtergrond van wonen in het buitenland leer je socializen op het hoogste niveau en ook nog internationaal. Gebruiken, gedragscodes, culturen herkennen en daar respectvol mee omgaan is de basis.
Maar hier op een commerciëlere manier mee om gaan leerde ik pas tijdens mijn studietijd. Niet van mijn studies politicologie of frans maar juist van mijn vele werken in de horeca. De horeca is de dienstverlenende sector bij uitstek. En dus leer je hier in deze sector wat het is om diensten te verlenen. Werken in cafés, bars & restaurants heeft mij geleerd de meest uiteenlopend type personen te kennen, te begrijpen en hier mee om te gaan. Het gedrag van mensen, de behoeftes te erkennen en weten dat ieder mens eigen patronen heeft maakt je ‘mensenwijs’.
De koffie of het bier is bijna overal hetzelfde maar het verschil zit hem in de service. Het mooie aan het werken in de horeca was dat ik daar direct feedback kreeg over mijn service in de vorm van fooien. Én dus kon ik iedere dag opnieuw merken of ik het goed deed of ik goed samenwerkte in een team en wat goed werkte. In welke gelegenheid ik ook werkte mensen en hun gedrag leren kennen en inspelen op hun patronen & behoeftes maakte dat mijn fooien ver voorbij mijn loon gingen. Sterker nog mijn verdiensten werden voorspelbaar want een goede service creëert nog iets heel anders dan fooi. Namelijk een goede band met klanten en dus trouwe, loyale terugkerende klanten. En laten deze klanten nou je jouw beste ambassadeurs zijn. Ben ik toch weer terug bij mijn roots.
Tip: wil je impact maken begin dan klein, wil je leren goede sales te doen? Houd het simpel en download mijn script voor een goede salespresentatie
Comments