Blokker in de verkoop.
- Vera Prillevitz
- Nov 23, 2018
- 3 min read
Updated: Jan 16, 2019
Of ik het gezien had over Blokker. Ja natuurlijk! Het degelijke merk uit mijn jeugd. Niet meteen een concept waar ik heel warm voor loop. Samen met Peek & Cloppenburg, V&D en de C&A de iconen van de jaren 80. O en waar is die goede oude Marskramer trouwens gebleven… Ik dacht dat die samen met Mc Gregor al jaren eerder gesneuveld was maar deze winkel bestaat tot mijn grote verbazing ook nog steeds! Zucht ik word dus echt oud maar hee welkom ervaring!

Maar goed Blokker. Een paar weken geleden viel mij opeens die steengoede reclame van hun op. Zie hier de link.Eindelijk een reclamebureau welke in staat is geweest om Blokker zo te positioneren dat iedereen weer in 1 keer begreep wat het bestaansrecht van deze winkel is en waarom we soms juist niet naar Coolblue of Bol.com moeten hollen. Ondanks die aantrekkelijke glimlach. Mijn business brein dacht dan ook wel weer meteen, ik hoop dat de medewerkers deze belofte ook kunnen waarmaken want anders is het een wassen neus en uit ervaring in mijn eigen hometown weet ik dat deze medewerkers qua klantbeleving & customer journey nog wel kunnen groeien.
Nu nog geen paar weken later staat het hele concern in de verkoop. De ene (retail)expert na de andere heeft zijn mening klaar. Geen innovatief familieconcern, de familie wilde te lang de regie houden, eindeloos kapitaal injecties in verkeerde strategieën, niet geloven in online!!!!, verouderd retailconcept, de concurrentie niet zien aankomen en daarbij niet concurrerend en onderscheidend genoeg t.o.v. prijsvechters als Action & Coolblue.
In elke reden of argument zit wel een kern van waarheid – helaas bleven deze stuurlui de afgelopen jaren aan wal staan. Want Blokker daar zit niemand toch meer op te wachten? Toch?
Zelfs Pauw deed nog een duit in het zakje, terwijl de President Directeur aan tafel zat om uitleg te geven over de waarom van de verkoop nu, was Pauw op zoek naar bewijs dat Blokker geen bestaansrecht had. Dat deed hij door aan zijn tafelgenoten te vragen wie er nog wel eens bij de Blokker kwam. Surprise surprise – 100% aan tafel ging nog naar de Blokker en sterker nog was er diezelfde week nog geweest. Misschien niet helemaal representatief maar doet je toch twijfelen. Hoe zo geen bestaansrecht? O en 3 keer raden waarom ze juist naar Blokker gingen. Precies om de reden die er in de laatste commercial genoemd werd. ‘Wij weten hoe het werkt en hebben het in huis’ Wow!
Er was een ervaren leider van een ander familiebedrijf voor nodig om een einde te maken aan deze bijna 5 jaar lang opeenstapeling van confuus leiderschap en ongelukkige strategische beslissingen. Blokker is een mooi schoolvoorbeeld van de verkeerde strategische keuzes maar ook een voorbeeld over het wel of niet vasthouden en bijsturen van een strategie. Het is algemeen bekend dat een bedrijf nooit halverwege een strategie moet verlaten om volledig omdraaien want dan kom je nooit op je bestemming aan. Retailexperts zeggen dat als de in 2016 ingezette strategie doorgezet was, er gegarandeerd in 2019 winst gegeneerd zou zijn. Hoe zonde dat er in 2017 besloten was een nieuwe strategie in te zetten….
Of ik denk dat Blokker nog bestaansrecht heeft? Ja! Of ik denk dat er nog genoeg plek is voor Blokker is? Ja! Maar Blokker zal een totaal ander bedrijf moeten worden kleiner, leaner en innovatiever maar de nieuwe propositie spreekt aan en raakt me.
Nu nog een koper zonder al te veel ego en met een lange adem vinden – die én een volle portemonnee meeneemt en de moed en de energie heeft om bedrijven te bouwen en niet leeg te trekken. O en dat reclamebureau natuurlijk aanhouden! Het merk Blokker kan echt niet meer leunen op zijn legacy, maar moet zichzelf opnieuw neerzetten. Tot een aantal jaar geleden had dit familiebedrijf het vermogen om zich continu aan te passen en hopelijk blijft dit gedeelte van de erfenis overeind! Tijd voor iemand (uit de nieuwe generatie Blokker?) om connectie te maken met de nieuwe doelgroepen. En een killer online en offline shopping experience neer te zetten…
Ik zie kansen maar vrees ook dat het te laat is en dan komt Blokker in het rijtje te staan met V&D… Die is bezig met een revival maar dan alleen online. Bijzondere strategische keuze maar daarover later meer.
Comments