Succesvol positioneren in een overvolle markt. #learnfromthebest
- Vera Prillevitz
- Nov 23, 2018
- 2 min read
Updated: Jan 28, 2019
Hoe vaak ik in gesprekken met opdrachtgevers of professionals 1 van de onderstaande opmerkingen of vragen krijg:
- Hoe kunnen we ons onderscheiden?
- Ik wil die omschrijving of dat woord niet gebruiken, dat gebruikt een ander al…
- Ja maar dat doet mijn concurrentie ook, ik wil iets echt nieuws bedenken…
- Alles is al een keer bedacht, waarom zouden ze bij ons moeten komen?

Daarom in deze blog wat kunnen we leren van een bedrijf dat zich nog niet zo lang geleden zeer succesvol positioneerde in een overvolle markt met totaal geen onderscheid in het aanbod. En dan gaan we niet voor de standaard oplossing ‘focussen op een niche’!
.
Want in een markt waarin werkelijk alles hetzelfde is heeft Coolblue zich weten te onderscheiden t.o.v. alle anderen webwinkels met hetzelfde product en waarschijnlijk zelfs hetzelfde plaatje maar in ieder geval met dezelfde prijs.
.
Op deze 3 punten kon Coolblue zich dus niet positief onderscheiden maar hoe dan wel? Door de markt goed te analyseren wordt duidelijk wat er al is maar ook wat daarbuiten ligt en dus waar er wel ruimte is. Coolblue is zich daarom gaan concentreren op iets wat buiten deze vastomlijnde factoren lag: een tevreden klant, een klant met een lach. Hiermee hadden ze de perfecte tool in handen om zich te onderscheiden ten opzichte van de concurrentie en daar is vervolgens dan ook hun hele strategie & positionering op gestoeld.
.
De tevreden klant als belangrijkste doelstelling naast geld verdienen. Want een tevreden klant komt terug (doelstelling geld verdienen) en is tevens de belangrijkste ambassadeur (in hun marketing staat de tevreden klant centraal (positionering).
.
Tevreden klanten krijg je wanneer je verwachtingen waarmaakt. Heel belangrijk dus om je klant te kennen of nog beter de (onbewuste) behoeftes van je klant te kennen. Dan weet je wat zijn/haar verwachtingen zijn & kan je deze ook managen. Dus doe onderzoek, verdiep je in je klant, praat met je klanten, analyseer je klanten & verplaats je in de klant door de customerjourney van jouw klant uit te schrijven. Waar ligt de ruimte in jouw markt om je te onderscheiden. Weet waarom mensen in het vervolg naar jouw bedrijf toegaan of jouw product of dienst zullen kiezen.
.
Werk jij bij een bedrijf of ben je ondernemer met een product of dienst welke totaal niet onderscheidend is voor de markt waarin je werkzaam bent. En sdtruggle je wel eens met bewoordingen in je sales & marketing omdat je standaard in de containerbegrippen vervalt. Heb jij een totaal verschillende klantengroep die je wilt aanspreken of wil je je niet (meer) focussen op 1 type klant, 1 niche? Weet dan dat je je kan onderscheiden en positioneren op veel meer gebieden.
Wees dan de Coolblue in jouw branche, ga eens op zoek naar de ruimte!
Dus aan de slag:
Stap 1: blijf niet hangen in aannames maar ga je huidige markt analyseren en kijk waar ligt de ruimte voor een ijzersterke positionering
Stap 2: verdiep je echt in de klant en in de klantreis. Waar help je jouw klant echt mee tijdens het proces & hoe kan je hem haar verwonderen! Aan de verwachtingen voldoen geeft een tevreden klant, de verwachtingen overtreffen maakt een ambassadeur.
Geïnspireerd geraakt? Laat het me weten?
Comments